Kolejowa premiera roku. Pesa pokazała pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową. Oto nowa Gama! [wideo i zdjęcia]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka

Wideo

- Jesteśmy drugim krajem na świecie, który ma lokomotywę wodorową - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych "TRAKO" 2021 w Gdańsku, gdzie 21 września miała miejsce premiera nowego, wodorowego pojazu Pesy.

Zaprezentowana podczas "TRAKO" lokomotywa wodorowa Gama to efekt współpracy PKP SA, PKN Orlen i Pesy. Dotąd taki pojazd wyprodukowali tylko Chińczycy.

- W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a Pesa, polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi, potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Premiera lokomotywy wodorowej Pesy potwierdza olbrzymi potencjał rozwojowy firmy

Podczas premiery nie mogło zabraknąć Pawła Borysa, prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju, który jest właścicielem Pesy: - Premiera lokomotywy wodorowej Pesy potwierdza olbrzymi potencjał rozwojowy firmy, która z sukcesem przeszła bardzo trudny proces restrukturyzacji. Spółka wróciła na właściwe tory, realizuje produkcję, terminowo dostarcza kolejne pojazdy klientom, a co najważniejsze - patrzy w przyszłość, ma strategię i zespół, który potrafi budować innowacyjne pojazdy, które mogą służyć unowocześnieniu taboru kolejowego w Polsce i ekspansji na rynki zagraniczne.

- Pokaz SM42-6Dn, czyli pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA był chyba najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych "TRAKO 2021, a potwierdziły to tłumy gości, którzy wypełnili targowe tory ekspozycyjne - o tym wydarzeniu wspomniał również premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do uczestników targów, który odczytał bydgoski poseł, Piotr Król.

Pesa już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych.

- W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami - PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem - wspominał Krzysztof Zdziarski, prezes bydgoskiej Pesy.

Krzysztof Zdziarski: "Najpierw graliśmy mecz o honor, potem o wszystko, a teraz, pokazując wodorową Gamę, zagraliśmy

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Prezentowana na TRAKO lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.

- Ten projekt to jak podróż w nieznane dla całego naszego kilkudziesięcioosobowego zespołu. Prototyp jest gotowy, cieszę się, że mogliśmy pokazać go na Trako, a po targach kolejny etap, czyli testy i badania, chcemy, żeby lokomotywa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii w Płocku - zapowiedział Lech Lipiński, szef projektów pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.

SM42-6Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny. Dzieło designerów Pesy docenili jurorzy tegorocznego konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego - lokomotywa wodorowa znalazła się wśród jego finalistów.

Kiedy wjedzie na tory pierwszy pasażerski pojazd Pesy napędzany wodorem?

Pesa w ramach rozwoju platformy Regio160 pracuje nad projektami kolejnych niskoemisyjnych pojazdów. Są wśród nich elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych. Pierwszy pasażerski pojazd Pesy napędzany wodorem ma wyjechać na tory na przełomie 2025 i 26 roku.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie